Haftalardır her yerde gördüğümüz muz ve gri bant ikilisi aslında ne? Markalar ard arda bu fırsatı nasıl reklam malzemesi olarak kullandı?
Aslında tüm olay Art Basel Miami’de İtalyan sanatçı Maurizio Cattelan’ın (59) pazardan aldığı 2 TL'lik bir muzu duvara ‘duck tape’ adı verilen güçlü bir bantla yapıştırmasıyla başladı. ‘Komedyen’ adlı eserin 120 bin dolara alıcı buldu ve herkes bu eseri konuşur hale geldi.
Ekonomik Sınıflanmanın Simgesi Olduğunu Düşünmüş Müydünüz?
Son bir haftada tüm bunlar olup biterken aslında muzun gerçek niyeti neydi? Sorguladınız mı? Oysa eser ‘Bir muza 120 bin dolar ödeyebilecek kadar dünyadaki gerçeklikten uzak’ yaşayan zenginler ile yoksullar arasındaki gelir eşitsizliğini simgeliyordu.
Tüm bunlar olup biterken hepimizin aklında bir soru vardı: “Bu muz gerçekten bir eser miydi?”
Bazı uzmanlara göre; tabi ki muz tek başına bir eseri değildi. Ama duvara bantla asıldıktan sonra yarattığı etkileşimle birlikte bir esere dönüşmüştü. Çünkü Instagram çağında ‘değer’ eşittir ‘etkileşim’ demekti.
Sonra da zaten olanlar oldu. Popülariteyi seven insanoğlu galeriye akın etmeye başladı. Hatta yüz binlerce dolarlık muzu görmek isteyenler galeride bir çeşit izdihama yol açtı. Selfie kuyruğunu da unutmamak lazım tabi. Başka sanatçılar da bu ilgiyi fırsata çevirmek istedi. ABD’li David Datuna (45), duvardaki muzu alıp yedi. Yanlış duymadınız! Bayağı bayağı yedi. Sonrasında ise şu açıklamalarda bulundu: "Bu vandalizm değil. Performans sanatıydı. Kesinlikle pişman değilim" dedi ve "Bu bir muz değil. Bir kavram. Ben sadece sanatçının kavramını yedim. Sanırım tarihte ilk kez bir sanatçı bir başka sanatçının kavramını yedi" diye ekledi
‘Aç sanatçı’ adını verdiği eylemiyle performans sanatçısı dünya çapında ünlendi. Muzun şöhreti daha da katlandı. İlgiden pay kapma yarışı da beraberinde arttı. Şirketler atağa geçti, kendi ürünlerinin tanıtımında bantlanmış muz esprisini kullanmaya başladılar. İlk atak Tekzen'den geldi. Bantı gelin bizden alın sanat eserinizi yaratın dediler ve real time marketing kampanyası uyguladılar.
Bunun üzerine Burger King Fransa, muz yerine patatesini koydu ve 120 bin dolar değil yalnızca 0,01€ dedi. Yine Türkiye'den Maylo Kağıt ise muzu boşverin daha önemli şeyler var diyerek bunu paylaştı.
Belediyelerimizin komik Twitter hesapları durur mu! Onlar da işin içine girdi:
Dünya markalarının konu ile ilgili reklam örnekleri için TIKLAYIN!
O eserle fotoğraf çektirmek isteyen, o fotoğrafı paylaşan, o fikirden para kazanan, o fotoğraf hakkında tweet atan herkes aslında sanat eserinin parçası oldu. Duvardaki muz, 21. yüzyıl insanının aynası haline gelerek ‘ikonik bir esere’ dönüşmüştü. Galeri sahibi Emmanuel Perrotin, “Cattelan sıradan bir nesneyi haz ve eleştiri aracına dönüştürdü. Eser ‘Komedyen’ isminin hakkını verdi. İçinde bulunduğu trajikomik çağın aynası oldu." diye yanıt verdi.
‘Duvara bantlanmış muz’ sanatçının ilk kez yaptığı bir iş değil. Bunu daha önce, 1999 yılında Milan’da Massimo De Carlo galerisinin müdürünü duvara bantlayarak yapmıştı. ‘Mükemmel Bir Gün’ isimli eser çarmıha germeye farklı bir yorum getirmişti.
Eseri tam 120 bin dolara satın alan Billy ve Beatrice Cox çifti ise Page Six gazetesine konu ile ilgili açıklama yaptılar: "“Eserin sanat ve toplumumuz hakkında yarattığı tartışma sonrasında onu almaya karar verdik. Risk aldığımızı biliyoruz ama Cattelan’ın muzunun ikonik tarihi bir nesne olacağını hissediyoruz.”
Son olarak siz neler düşünüyorsunuz? Sanat eseri olarak görüyor musunuz? Ve bu kadar abartılması normal mi? Cevaplarınızı yorumlar kısmında bekliyoruz
Özgün İçerik: Bu içerik Öğrenci Kariyeri yazarlarından Tamay Ün tarafından oluşturulmuştur.
Kaynak 2 3 4
Aslında tüm olay Art Basel Miami’de İtalyan sanatçı Maurizio Cattelan’ın (59) pazardan aldığı 2 TL'lik bir muzu duvara ‘duck tape’ adı verilen güçlü bir bantla yapıştırmasıyla başladı. ‘Komedyen’ adlı eserin 120 bin dolara alıcı buldu ve herkes bu eseri konuşur hale geldi.
Ekonomik Sınıflanmanın Simgesi Olduğunu Düşünmüş Müydünüz?
Son bir haftada tüm bunlar olup biterken aslında muzun gerçek niyeti neydi? Sorguladınız mı? Oysa eser ‘Bir muza 120 bin dolar ödeyebilecek kadar dünyadaki gerçeklikten uzak’ yaşayan zenginler ile yoksullar arasındaki gelir eşitsizliğini simgeliyordu.
Tüm bunlar olup biterken hepimizin aklında bir soru vardı: “Bu muz gerçekten bir eser miydi?”
Bazı uzmanlara göre; tabi ki muz tek başına bir eseri değildi. Ama duvara bantla asıldıktan sonra yarattığı etkileşimle birlikte bir esere dönüşmüştü. Çünkü Instagram çağında ‘değer’ eşittir ‘etkileşim’ demekti.
Sonra da zaten olanlar oldu. Popülariteyi seven insanoğlu galeriye akın etmeye başladı. Hatta yüz binlerce dolarlık muzu görmek isteyenler galeride bir çeşit izdihama yol açtı. Selfie kuyruğunu da unutmamak lazım tabi. Başka sanatçılar da bu ilgiyi fırsata çevirmek istedi. ABD’li David Datuna (45), duvardaki muzu alıp yedi. Yanlış duymadınız! Bayağı bayağı yedi. Sonrasında ise şu açıklamalarda bulundu: "Bu vandalizm değil. Performans sanatıydı. Kesinlikle pişman değilim" dedi ve "Bu bir muz değil. Bir kavram. Ben sadece sanatçının kavramını yedim. Sanırım tarihte ilk kez bir sanatçı bir başka sanatçının kavramını yedi" diye ekledi
‘Aç sanatçı’ adını verdiği eylemiyle performans sanatçısı dünya çapında ünlendi. Muzun şöhreti daha da katlandı. İlgiden pay kapma yarışı da beraberinde arttı. Şirketler atağa geçti, kendi ürünlerinin tanıtımında bantlanmış muz esprisini kullanmaya başladılar. İlk atak Tekzen'den geldi. Bantı gelin bizden alın sanat eserinizi yaratın dediler ve real time marketing kampanyası uyguladılar.
Bunun üzerine Burger King Fransa, muz yerine patatesini koydu ve 120 bin dolar değil yalnızca 0,01€ dedi. Yine Türkiye'den Maylo Kağıt ise muzu boşverin daha önemli şeyler var diyerek bunu paylaştı.
Belediyelerimizin komik Twitter hesapları durur mu! Onlar da işin içine girdi:
Dünya markalarının konu ile ilgili reklam örnekleri için TIKLAYIN!
O eserle fotoğraf çektirmek isteyen, o fotoğrafı paylaşan, o fikirden para kazanan, o fotoğraf hakkında tweet atan herkes aslında sanat eserinin parçası oldu. Duvardaki muz, 21. yüzyıl insanının aynası haline gelerek ‘ikonik bir esere’ dönüşmüştü. Galeri sahibi Emmanuel Perrotin, “Cattelan sıradan bir nesneyi haz ve eleştiri aracına dönüştürdü. Eser ‘Komedyen’ isminin hakkını verdi. İçinde bulunduğu trajikomik çağın aynası oldu." diye yanıt verdi.
‘Duvara bantlanmış muz’ sanatçının ilk kez yaptığı bir iş değil. Bunu daha önce, 1999 yılında Milan’da Massimo De Carlo galerisinin müdürünü duvara bantlayarak yapmıştı. ‘Mükemmel Bir Gün’ isimli eser çarmıha germeye farklı bir yorum getirmişti.
Eseri tam 120 bin dolara satın alan Billy ve Beatrice Cox çifti ise Page Six gazetesine konu ile ilgili açıklama yaptılar: "“Eserin sanat ve toplumumuz hakkında yarattığı tartışma sonrasında onu almaya karar verdik. Risk aldığımızı biliyoruz ama Cattelan’ın muzunun ikonik tarihi bir nesne olacağını hissediyoruz.”
Son olarak siz neler düşünüyorsunuz? Sanat eseri olarak görüyor musunuz? Ve bu kadar abartılması normal mi? Cevaplarınızı yorumlar kısmında bekliyoruz
Özgün İçerik: Bu içerik Öğrenci Kariyeri yazarlarından Tamay Ün tarafından oluşturulmuştur.
Kaynak 2 3 4
0 Yorum
Yorum Yap