Yaratıcı Yazarlık Nedir? Kitap Önerileri

    Yazmak, depresyonu tedavi etme ve insan üzerinde büyük bir baskıya neden olan stresi, olabildiğince en aza indirmede son derece faydalı bir yöntemdir. İnsan, içindeki her türlü sıkıntıyı yazarak, kendisini çok daha fazla rahatlatır. Hatta yazmayı bir alışkanlık haline getirip, belirli bir düzen içinde devam ettirirseniz, yalnızca oturduğunuz yerden, başka hiçbir etkinliğe ihtiyaç duymadan sıkıntılarınızı hafifletebilirsiniz.

1

     Yaratıcı yazarlık özellikle son zamanlarda, adından çok sık bahsedilen bir kavram halini aldı. Hemen hemen her edebiyat sitesi yaratıcı yazarlık (creatiwe writing) üzerine makaleler yayınlamaya başladı. Bunu takiben açılan yaratıcı yazarlık kursları da, bu alandaki ihtiyacı doldurmak adına önemli bir adım oldu 

 Peki, nedir bu yaratıcı yazarlık?

Genel anlamıyla yaratıcı yazarlık, pratik olarak var olmayan ancak var olması muhtemel bir durum ya da olay üzerine, tamamen özgün bir kurgusal yapı ve üslup ile yazmaktır. Kısacası, size ait olan yeni bir şey olmasıdır.

3

**Yaratıcı yazarlık dersleri de veren eleştirmen Semih GümüşYazar Olabilir miyim?/Yaratıcı Yazarlık Dersleri isimli kitabının hemen her bölümünde şu cümlenin altını çizer: “Hiç kuşku yok ki, yaratıcı yazarlık, bir ustadan öğrenilemeyeceği gibi, yaratıcı yazarlık okullarında ya da atölyelerinde de öğrenilemez.” Peki o zaman kurslarda ne öğrenilir?: “Yaratıcı yazarlığa giden yollar, yordamlar öğrenilir; yeni bakış açıları edinilir; yararsız alışkanlıklar yerine doğru alışkanlıklar kazanılır; en önemlisi de doğru bir okuma biçiminin ne olduğu görülür,” diye açıklıyor Gümüş. Yazarlığın öğrenebilecek bir şey olmadığının altını çizen Asuman Kafaoğlu Büke de, bir ön yargıyı daha hatırlatıyor: “Yaratıcı yazarlık atölyelerine katılanların çoğu amatör yazar, zaten bu kurslara ‘yazar’ olmak için gelmez”. Kendi gözlemlerine göre çok katılımcı iyi bir okur olabilmek için (ki bu konuyu daha sonra tekrar açacağız) bir kısmı da duygu ve düşüncelerini dilsel ifadesini güçlendirmek için gidiyor kurslara. Başka ve aslında daha yaygın olduğunu düşündüğüm bir noktaysa şu: “Yine büyük bir çoğunluğu, geniş kitlelerin okuyacağı eser bırakmaktan çok, kendi yaşadığı bir olayı, aile tarihini, değişik bir deneyimi daha iyi anlatabilmek için katılır; amaçları kendi çevrelerinde ya da ailelerinde küçük bir okur kitlesidir.”

in the school

 Yaratıcı Yazarlık, yazma ile ilgilenenler için aşağıda okumuş olduğum naçizane birkaç kitap önerim mevcut:

Joyce Carol OATES-  Bir Yazarın İnancı

Yazmaya yeni başlayanlar için ufuk açıcı nitelikteki bu tarz kitaplardan biri Amerikalı yazar Joyce Carol Oates’ın Bir Yazarın İnancı adıyla dilimize çevrilen ve Yaşam, Zanaat, Sanat alt başlığıyla sunulan denemeler toplamı. Ön sözde, yazmanın yalnızlığı en çok seven sanat  olduğunu belirten Oates, ‘Neden yazıyoruz? Neden okuyoruz?’ gibi asli sorularla insandaki metafor güdüsünün temellerine inmek istiyor. Sanatsal güzelliğin apaçık bir yarar sağlamadığı ve belirgin bir kültürel gereksinme olmadığı halde, uygarlığın güzellik olmadan ilerleyemediğinin altını çiziyor. Kitabın özünün doğmalara dayanmayan geçici bir anlama sahip olduğunu; yazma sürecinden çok yazar olma durumunun tedirginliği, değişkenliği hakkında kaleme alındığını ifade ediyor. Ön sözden sonra yazar olarak inancını tek sayfada sanatsal bildiri halinde sunan Oates, sanatın insan ruhunun en yüce ifadesi olduğuna; yazarların kısa ömürlü ve gelip geçici olanı aşmayı arzuladığına inandığını belirtiyor.

 4

Ernest HEMINGWAY- Yazmak Üzerine

Dünya edebiyatının devi Hemingway, nasıl yazılacağından ve yazar olunacağından bahsediyor. Hemingway’in mektupları, romanları, konuşmaları, basılmış ve basılmamış tüm metinlerinde yer alan yazmak ve yazarlık kavramı üzerine düşüncelerini bu kitap bir araya getiriyor. Bir yandan yazmanın köşe bentlerini ve özünü irdeleyen ve sunan Hemingway, diğer yandan bir nevi “yazarlara tavsiyeler” reçetesini oluşturuyor -ve elbetteki kitap, Hemingway’in bir dünya büyüğü olmasının sırlarını taşıyor.

home office desk background, Desk musicians, hand holding pencil and writing note on wood table,Checklist Notice Remember Planning Concept
home office desk background, Desk musicians, hand holding pencil and writing note on wood table,Checklist Notice Remember Planning Concept

Murat GÜLSOY- Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık

Murat Gülsoy, Bu Kitabı Çalın adlı yapıtıyla Sait Faik Hikaye Armağanı’na, ilk romanı Bu Filmin Kötü Adamı Benim ile de Yunus Nadi Roman Ödülü’ne değer görülmüştü. Gülsoy, Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık adlı bu yeni kitabıyla, yazı serüveninin en başından beri attığı tüm adımlara basarak geri dönüyor, yalnızca kitapları değil dünyanın kendisini de bir metin olarak olarak okuyan bir edebiyat geleneğinin izini sürüyor. Bir süredir vermekte olduğu yaratıcı yazarlık derslerinden yola çıkarak, gerçekliği yazı yoluyla yeniden kurmanın araçlarını, yöntemlerini sorguluyor. Gülsoy, kurmacanın bilinen sınırlarıyla ihlal edilebilir kurallarını açımlarken, bir büyüyü bozuyor ve okuyanla yazan arasındaki sessiz anlaşmanın kurallarını alt üst ediyor. Sözün kısası, anlatacak bir hikayesi olanlara ‘okunaklı’ bir anlatı kurmanın yollarını işaret ediyor. Yolları çatallanan yazı bahçesinde kaybolmasınlar diye…

5

Stephen MAY- Yaratıcı Yazarlık

Yazın Dünyasının En İyi İsimlerinden Profesyonel İpuçları…

Yazmayı ister bir hobi, ister gelecekte yaşamınızı kazanacağınız bir iş olarak görün; size gerekli olan yapı taşlarını bu kitapta bulacaksınız. Yazmak üzerine binlerce saat kafa yormuş, tartışmış, hocalık yapmış isimlerin de bulunduğu pek çok yazarın tavsiyeleri sizin için bir araya getirildi. Kendinize duyduğunuz güveni artıracak pratik alıştırmalar sayesinde yazmanın aslında o kadar da zor olmadığını görecek ve kendi yazı serüveninize çıkabileceksiniz. Fikir üretme ve ilham alma, editörle temas nasıl sağlanmalı, sık yapılan bazı hatalar, iyi bir giriş bölümü, tatmin edici bir final, romana giriş, kurmaca dışı yazı, çocuk kitabı yazarlığı, merakta bırakma tekniği, iyi bir üslubun düşmanları, tiyatro oyunu ve dizi senaryosu yazmak… Ve daha fazlası…

**Sabit Fikir Dergisinden alıntıdır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir